Selamat datang ke Blog Gemilang Sains..... Matlamat tanpa usaha adalah angan-angan..... Usaha tanpa matlamat umpama berjalan tanpa tujuan...... Matlamat beserta usaha pasti menghasilkan kejayaan.......

Wednesday 19 October 2011

Planet Uranus, Neptun & Pluto

Planet Uranus
          
          Planet ketujuh dari Matahari. Mengambil masa 84 tahun untuk beredar mengelilingi Matahari. Saiznya 50 kali ganda saiz bumi dan beratnya 15 kali berat bumi. Jaraknya dari matahari adalah 2 870 630 000 kilometer. Uranus mengambil masa 84 tahun 7 hari untuk melengkapkan satu putaran. Uranus berputar pada paksinya dari barat ke timur. Warnanya agak kehijauan dengan satu jaluran berwarna perak. Uranus sebuah planet yang sejuk di mana suhunya 190 darjah celsius.

Planet Neptun

       Planet kelapan dari Matahari. Mengambil masa 165 tahun untuk beredar mengelilingi Matahari. Ia merupakan planet yang ke-empat besarnya dalam Sistem Suria. Neptun berwarna kehijauan dan beberapa jaluran warna. Jaraknya dari matahari adalah 4 496 730 000 kilometer. Garis pusat planet ini ialah kira-kira 50 232 kilometer. Ia mengambil masa 165 tahun untuk membuat satu putaran lengkap. Planet Neptun terdiri daripada lapisan-lapisan awan yang agak sejuk. Suhu di permukaannya adalah -220 darjah Celsius.

Planet Pluto

          Planet kesembilan dari Matahari. Mengambil masa kira-kira 247 tahun untuk beredar mengelilingi Matahari. Planet yang paling kecil dan paling sejuk dalam Sistem Suria. Jauhnya Pluto dari Matahari adalah 5 902 260 000 kilometer. Ukuran garis pusatnya 5 957 kilometer. Bentuknya tidak bulat tetapi agak bujur. Ia berwarna kekuning-kuningan dan terdapat sedikit saja udara. Permukaannya berbatu-batan. Suhu permukaannya terlalu sejuk sehingga sebarang udarakasa yang terdapat di sini menjadi beku.

1 comment: