Selamat datang ke Blog Gemilang Sains..... Matlamat tanpa usaha adalah angan-angan..... Usaha tanpa matlamat umpama berjalan tanpa tujuan...... Matlamat beserta usaha pasti menghasilkan kejayaan.......

Wednesday 19 October 2011

Planet Marikh, Musytari & Zuhal


Planet Marikh

          Planet keempat dari Matahari. Mengambil masa 687 hari untuk beredar mengelilingi Matahari. Digelar planet merah kerana permukaannya diliputi habuk merah. Suhu di permukaan Marikh lebih rendah berbanding dengan suhu di bumi. Planet Marikh mempunyai dua bulan atau satelit yang kecil. Kedua-duanya boleh memberi cahaya yang sedikit pada waktu malam di Marikh.


Planet Musytari 

          Planet kelima dari Matahari. Planet yang terbesar dalam Sistem Suria. Mengambil masa 12 tahun untuk beredar mengelilingi Matahari. Musytari adalah yang terbesar daripada semua planet  isipadu lebih daripada 1 300 kali isipadu bumi. Ia dipanggil juga planet raksasa. Apabila kita melihat dengan mata kasar, ia kelihatan bercahaya dan cantik. Planet ini kelihatan seperti bola berwarna kekuningan dengan jalur-jaluran gelap merentasinya.


Planet Zuhal

           Planet keenam dari Matahari. Mengambil masa 29 tahun untuk beredar mengelilingi Matahari. Mempunyai gegelang cerah di sekelilingnya. Gegelang seperti itu tidak terdapat di mana-mana pun di alam ini selain daripada di sekeliling planet Zuhal. Gegelang itu leper dan terdiri daripada berbilion-bilion zarah seni, serpihan-serpihan batu batan atau air bergerak.  Permukaan Zuhal terdiri daripada udara dan gas-gas yang ringan. Gas-gas yang terdapat di planet ini adalah hidrogen dan helium.  Suhu dipermukaannya adalah sangat sejuk iaitu -180 darjah Celsius. Oleh itu tidak ada hidupan boleh hidup di sini.





No comments:

Post a Comment