Selamat datang ke Blog Gemilang Sains..... Matlamat tanpa usaha adalah angan-angan..... Usaha tanpa matlamat umpama berjalan tanpa tujuan...... Matlamat beserta usaha pasti menghasilkan kejayaan.......

Tuesday 18 October 2011

Planet Utarid, Zuhrah & Bumi

Planet Utarid

           Planet yang paling dekat dengan Matahari. Ia merupakan planet yang paling kecil dan sangat panas. Jaraknya dari matahari kira-kira 576 000 000 kilometer. Planet ini mengambil masa selama 88 hari untuk beredar mengelilingi matahari. Kita dari bumi memerlukan 83 hari untuk sampai ke planet ini. Masa yang diambil oleh planet Utarid untuk berputar di atas paksinya ialah 58 hari sekali putaran.


Planet Zuhrah


            Planet Zuhrah terletak di orbit yang kedua iaitu antara Utarid dan Bumi. Nama lain bagi planet ini adalah Kejora. Zuhrah juga dikenali sebagai 'saudara kembar bumi'. Ini adalah kerana ianya hampir besar dengan bumi, malahan berat dan ketumpatannya pun serupa dengan bumi. Garis pusatnya berukuran 12 397 kilometer dan jaraknya dari matahari adalah 107 000 000 kilometer. Ia mengambil masa 225 hari untuk mengelilingi matahari. Planet ini berpusingan di paksinya iaitu dari timur ke barat. Sekali putaran di paksinya ialah 240 hari. Kadangkala Zuhrah sukar dilihat. Ini adalah kerana Zuhrah disaluti oleh awan putih yang tebal dan selalunya berkabus. Lagipun tidak banyak sinaran matahari boleh sampai di permukaannya.  

Planet Bumi


          Planet Bumi adalah yang ketiga hampir dengan matahari dan hanya di bumi saja terdapat kehidupan seperti manusia, haiwan dan tumbuhan. Bumi berbentuk sfera seperti sebiji bola. Oleh sebab itu, kita boleh belayar ke timur atau ke barat, kemudian balik ke tempat asal. Diameter bumi adalah 12 756 kilometer dan jaraknya ke Matahari adalah kira-kira 150 000 000 kilometer.


No comments:

Post a Comment